Bloggerne setter skjønnhetsstandardene

 

Av: INGA RAGNHILD HOLST | Foto: ANNEMOR LARSEN / VG, BLOGGERNE

 

(VG) De kommer ikke inn i størrelse 36, men poster de bilder av seg selv i korte skjørt og sterke farger. Bloggerne er med på å sette nye standarder i motebransjen. 

 Klikk, klikk, klikk. Kjersti Kihl Skogmo (22) fra Hønefoss skyter bilder av dagens antrekk til bloggen sin, Kks.blogg.no. Hun har på seg et kort skjørt og vinterens frekkeste strømper. Hun bruker størrelse 42.

– Stil og mote har ingenting med størrelse å gjøre, sier Skogmo til VG og poserer så antrekket vises best mulig.

Flere saker publisert i VG »»

DEFINISJONSMAK


 Skogmo sier at det er mer spennende å følge med på andre bloggere enn å lese motemagasiner, selv om hun også leser disse. Hun tror at motebloggerne i større grad enn de tradisjonelle magasinene er med på å definere og skape trender.

–Mange bloggere har flere lesere enn mange magasiner og aviser, sier Skogmo. – Det er lettere å relatere til en blogger man har fått et forhold til fordi man følger bloggen enn bare en modell i et blad. Og bloggere kommer i alle farger og fasonger.

Det er den kjente amerikanske bloggeren og modellen Nadia Aboulhosn, enig i.

–Bloggere er med på å sette nye standarder, sier Aboulhosn til VG.

Selv blir hun stadig avbildet i alt fra New York Times til Vogue iført spektakulært elegante antrekk i størrelse large. Og hun skjuler på ingen måte verken mage eller rumpe.

 STØRRELSE 42 I VOGUE

 De internasjonale motebladene ser ut til å speile det nye moteuniverset. Italienske Vogue hadde sist sommer en moteserie der modeller med runde armer og fett på magen viste frem utfordrende designerklær. I høst kjørte den amerikanske utgaven en moteserie med bikinimodellen Kate Upton som har blitt berømt for å ha den lille polstringen på hoften de fleste vanlige mennesker er utstyrt med. Også norske Elle hadde i vår en stor modell på forsiden.

– Bloggerne har gjort idealene mer varierte, sier Fardal til VG. – Det geniale med blogguniverset er at alle får anledning til å være sin egen moteredaktør. Nettet gjør verden mer demokratisk.

Fardal mener likevel at det kun er et fåtall av motebloggerne som har lyktes med å bli premissleverandører, men Elle-redaksjonen følger nøye med og har selv knyttet til seg flere bloggere.

ÆRLIGHETSAUTORITET

 Bloggerne har en enorm påvirkningskraft, sier Ida Jackson, forfatter av boken «Hvordan ta over verden uten å gå ut av huset.»

–Bloggerne har autoritet i kraft av sin ærlighet. En forsker kan lage en stor studie, men den har likevel ikke like stor påvirkningskraft som en person som forteller sin historie, sier Ida Jackson til VG. –På nettet oppstår det motekulturer og motesubkulturer og alt går raskere.

PALJETTER DE LUXE

Når Kjersti Kihle Skogmo sitter i redaktørstolen på jenterommet, går det i paljetter, farger, korte skjørt og høye hæler. Regler som at man skal gå med omslagskjoler og mørke farger, har hun knapt hørt om.

–Jeg følger ingen regler, men kler meg etter dagsform og etter hva jeg mener at jeg passer. Jeg er smal i livet og markerer gjerne det med et belte. Så har jeg lange bein og derfor bruker jeg gjerne korte skjørt.

Så laster hun de nye bildene opp på Mac’en og vips, så har hun vist verden at du er like trendy, eller mer, i størrelse 42 som i størrelse 36.

Flere saker publisert i VG »»

Nye idealer kan gi bedre kroppsbilde

Medienes og motebladenes fremstilling av kvinner gjør at særlig kvinner får dårligere kroppsbilde, viser de fleste internasjonale studier, dette ifølge en artikkel i tidsskriftet Media Psychology. Andre undersøkelser viser at kun 3- 5 prosent av kvinner passer inn i det vestlige tynne idealet. Bloggere kan bidra til skape en større variasjon av idealer, sier Ingela Lundin Kvalem, førsteamanuensis ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.

–I dag blir vi eksponert for enorme mengder bilder som vi kan sammenligne oss med og det påvirker oss og særlig unge mennesker og idealene er nesten umulig å nå. Bloggere som ikke oppfyller det typiske idealet og som samtidig viser at man også kan se fine ut, er nyttig, sier Kvalem til VG.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *