ASHLEY GRAHAM: Extra lekker

Modell Ashley Graham for Lindex.

Modell Ashley Graham for Lindex.

Tekst: INGA RAGNHILD HOLST

(HENNE) Ashley Graham (28) er 31 centimeter bredere enn konkurrentene sine. Det lever hun fint med. Kan hun forandre motebransjens trange standarder for hva som er en vakker kropp?

Klikk, klikk, klikk.

– You’re sexy, ropes det.

Så runger latteren gjennom Spring Studios i London. Bildene til Lindex’ høstkampanje skytes og den amerikanske modellen Ashley Graham, kjent for å være mye større enn standardmodellene, er én av jentene som skal fronte den. Det som er spesielt nå, er at Lindex’ linje Generous, med størrelser fra 44 til 54, utgår. De store størrelsene skal heretter inngå i kjedens øvrige kolleksjoner.

– Det skyldes etterspørsel etter større størrelser, sier PR-ansvarlig Filippa Tarras-Wahlberg i Lindex i til Henne. – Det er også et ønske om å inkludere alle og ikke henvise enkelte kundegrupper til et spesielt hjørne i butikken.

De startet arbeidet med å utvide utvalget av størrelser for en tid tilbake siden.

– I vår laget vi kolleksjonen Holly & Whyte, i størrelser opp til 54.

Lindex vil ikke ut med salgstall for Holly & Whyte, men sier at tiltaket ble godt mottatt i butikkene.

– Det er derfor vi nå lager flere klær i større størrelser, sier Tarras-Wahlberg.

Les også min artikkel om Ashley Graham publisert i KK »»

XL BUNNLINJE


Ashley er ikke i tvil om at dette markedet har stort potensial.

– Plus size-industrien i USA omsetter for 18 milliarder dollar. Hvem vil vel ikke tjene litt penger, sier Ashley Graham til Henne.

Selv har hun gjort det stort som modell, ikke som plus size-modell, men som ekte modell. Hun har vært på kampanjer og på coveret til flere internasjonale, prestisjefylte magasiner som franske Elle og gjort redaksjonelle oppdrag for Vogue. Og et av de mest oppsiktsvekkende merittene på CV-en er coveret til amerikanske Sports Illustrated såkalte swimsuit issue. Der i gården har yrkeskravet vært at en må være tynn, men velutstyrt i front. I høst er hun også modell også for H&M. Ashley synes Lindex’ kampanje er smart.

– Det er flott å være med på den. I denne gruppen er det ikke bare én stor modell, men to. Flere av de europeiske motehusene har store størrelser, som selges utvalgte steder som Barneys, og jeg vil med glede være bistå dem i deres kampanjer.

Nå er hun på ingen måte alene i dette markedet. Modell Candice Huffine med sine ferskenkinn, er ikke bare med på denne kampanjen. Hun har vært på coveret av italienske Vogue, som en del av en undertøysserie skutt av Steven Meisel. Bildene var så hotte at du fikk brannsår på fingrene av å bla deg gjennom magasinet. Modell og skuespiller Kate Upton har med sitt solskinnssmil og sin uanstrengte, glade framtoning, gjort flere Vogue-covere. Hun er også et av kosmetikkmerket Bobbi Browns ansikter utad. Hun kan knapt kalles stor jente, men har likevel en fasong som ikke passer helt inn i den gamle modellmalen.

SPARER TEKSTIL

Manager Eivor Øvrebø i Team Models er usikker på om bruken av store modeller en trend eller en varig endring. Hun håper på det sistnevnte.

– De amerikanske jentene er allerede kjendiser og for dem er det lønnsomt å være som de er. Jeg vet ikke om dette er en trend som vil gå over, som alle trender gjør eller om det er en varig endring. Det er vanskelig å spå, sier Øvrebø til Henne. 
For her hjemme er markedet fortsatt som det har vært, sier hun.

– Her har vi ikke den stor etterspørsel etter store jenter. Det finnes et par jenter i størrelse 42 her og der. Markedet i England og i Tyskland er nok større. I USA er det mange store personer og der er det et behov for større modeller. Vi har også opplevd at når vi har hatt en jobb til en som bruker størrelse 46, så vil ikke jentene stille opp, fordi de føler seg tjukke, sier manager Eivor Øvrebø til Henne.

Norske jenter har vansker med å få seg jobb.

– Vi opplever at mange vil bruke de flotte norske jentene, men de er ofte for store. For å gå inn i størrelse 36 eller 34, som er kravet, kan du være maks 90 centimeter rundt hoftene på det bredeste punktet. Norske jenter er ofte 92 centimeter.

Én av årsakene til dette spesielle yrkeskravet, kan være at designerne sparer tekstil og penger på det.

– Prøvekolleksjonene vises i flere byer. Kan designerne spare to centimeter tekstil på hvert plagg, kan det utgjøre en del. Men på selve showene bruker designerne gjerne én eldre modell og én stor, for å lage oppmerksomhet, sier Øvrebø. – Men det finnes også designere som Calvin Klein og Karl Lagerfeld som ikke vil at store skal vise klærne deres. De bør gå av. Om man er 1,80 høy så vil man uansett ikke kunne se om en modell er 90 eller 92 centimeter rundt hoftene. Det er en fiks idé.

I Norge er tilstandene ikke så tøffe.

– Skandinaviske prøvekolleksjonene lages stort sett i størrelse 36.


IKKE BARE MODELLBYRÅENES SKYLD

Øvrebø mener kroppspresset er enormt. Ikke bare for modellene, men i kulturen.

– For å gjøre noe med dette, må modellbyråene våge å si nei til designerne. Da først vil det endre seg. Men byråene må da ha økonomi til å tåle en nedgang et par sesonger.

 – Har Team Models gjort det?

– Nei, de norske byråene, vil neppe tåle en nedgang. Oppdragene er ikke mange nok og ikke godt nok betalt til at vi kan si nei. Vi har heller ikke «mektige» investorer i ryggen som tåler et tap. Men jeg sier tydelig fra til byråene som vil representere Teams modeller om hvem som kan bli under 90 centimeter og hvem som ikke kan. Da får byrået avgjøre hvem de vil ha – og ikke. Det er ingen vits i at en jente skal reise ut og så starter presset med å gå ned. Det er ikke bra. Da er det bedre å jobbe på et marked hvor tilstandene er litt «mildere».

Men alle som jobber med mote, media og reklame må ta grep, mener hun.

– Hele moteindustrien må ta tak, også magasinredaktørene, stylistene og fotografene. Men det kommer hele tiden nye generasjoner inn i bransjen og skaper forandring. Og nå ser ut til at det er lov til å se annerledes ut.

TOP MODEL I ALLE STØRRELSER

Å gjøre noe nytt, er akkurat det realityprogrammet Top Model gjør i høst. I høstens utgave har de ikke ingen krav til centimeter verken over bak eller bryst. De har gått ut og søkt modeller i alle størrelser.

– Grunnen til at Top Model i år har valgt å søke etter andre typer modeller enn de tradisjonelle fashion-modellene, er at det er en økt etterspørsel etter variasjon i markedet, sier mediesjef Hanne McBride i Discovery Networks Norway til Henne.

– De tradisjonelle modellkravene har gjort at unge jenter slanker seg halvt til døde for å tilpasse seg den modellstandarden som har regjert hittil. Dette ønsker vi å endre ved å sette fokus på at kropper i alle fasonger kan bli toppmodeller, ikke bare de syltynne som får plass i size zero. Det er karisma, utstråling og personlighet som gjelder, og selvsagt evnen til å se helt fantastisk ut på bilder.

Det er journalist og moteblogger Janka Polliani som er programleder for showet.

– I høst er det modeller i alle størrelser. Det som er viktig, er at vi ikke har noen size zero, som er den målestandarden som gjelder i motebransjen. Vi ønsker å endre en norm, sier Janka Polliani til Henne.

Janka er ofte på visningene i de store motebyene og hun mener å se at det er flere typer modeller på catwalken enn før.

– H&M hadde for eksempel flere plus size-modeller.

Janka har selv hatt alvorlige spiseforstyrrelser og var en periode innlagt på psykiatrisk sykehus som følge av sykdommen. Nå er hun imidlertid frisk. Hun sier til Henne at det ikke var modellidealet som bidro til at hun ble syk.

– For mitt vedkommende var det flere ting som spilte inn. Men for unge jenter er kroppspresset stort. Skjønnhetsstandardene gjør at folk føler seg oversett og at de ikke passer inn.

– Tror du vi kan forandre på en så fastgrodd norm som dagens skjønnhetsstandard?

– Jeg tror med hånden på hjertet at vi kan gjøre litt gjennom å synliggjøre andre idealer. En fantastisk curvy modell kan gjøre det bra og få mange jobber.

KOSMETIKKONTRAKT UTENFOR REKKEVIDDE?

Én av de mest prestisjefylte jobbene du kan få som modell, spesielt hvis du regner i kroner og dollar, er en kontrakt med kosmetikkselskapene. Gjør du et søk i Google, finner du opp lønnsanslag pålydende millioner av dollar. Flere asiatiske, afrikanske og latinamerikanske modeller har de siste årene landet slike kontrakter, men det finnes foreløpig ikke mange store jenter som får reklamere for parfyme og mascara. Det til tross for at det ikke er noen krav til størrelse for å bruke leppestift.

Lancôme inngår kontrakter med berømte skuespillere og modeller. Vi rekrutterer dem for deres personlighet. Fordi skjønnhet også er en ambisjon, blir de hyret også for sitt individuelle utseende, sier PR-sjef Sophie Rolfsen i L’Oreal i Norge. – Mangfold er viktig for L’Oreal. Vi er stolte av å ha jobbet med modeller i alle aldre og av alle etnisiteter i våre merkevarer og tror at dette bidrar til et sammensatt skjønnhetsbilde.

Hun opplyser om at Lancôme nylig har hyret inn 20 år gamle Taylor Hill som talsperson. Hill har også vært en av modellene til Victoria’s Secret.

Første skritt på veien til en slik kontrakt for Ashley, er hennes samarbeid om neglelakken Formula X for kosmetikkjeden Sephora. Hun fikk nylig tre farger i sitt navn, hvor av én av fargene heter Sexy As Hell.

SKJØNNHETSSTANDARD I ENDRING?

Ashley er ferdig for dagen. Hun har på seg en tettsittende svart kjole som viser fram et smalt liv som svinger ut i en rumpe Jennifer Lopez nok vil misunne henne for – og tøfler. Hun har ikke rukket å få på sko etter fotoshooten. Ashley er ifølge modellbyrået IMG Models 121 centimeter rundt livet, altså 32 centimeter bredere enn modellkollega Gigi Hadid. Men dårlig selvtillit har Ashley aldri hørt om. Nesten.

– Kvinner har blitt fortalt så lenge at de er stygge fordi de har et par ekstra kilo. Men nå har jeg kommet for å fortelle dere at det ikke er slik, sier hun og ler så høyt at det kan høres til Madrid. – Jeg har lenge vært en underdog. Det har ikke vært noen som meg før, med fett på ryggen, cellulitter på armene og klumper og dumper her og der. Jeg forsøker å fortelle at kropper kommer i alle former – og at de fortsatt er vakre og kan være modeller.

Og folk lytter. I fjor holdt hun en tale om sin reise på prestisjefulle konferansenettverket TED og hun reiser rundt på skoler og universitet for å snakke om å skape et såkalt kroppspositivt miljø. Men det har vært en lang reise.

– Jeg trodde jeg var en katalogjente, noe som er topp, men du er fanget i én kategori. Men med at noen få mennesker trodde på meg og på mangfold, gjorde at, boom, jeg fikk fem covere på et år.

– Men du tror ikke at denne kroppsaksepttrenden bare er en trend?

– Media spør alltid om det. Kurver er ikke en trend. Kurver er kommet for å bli. For 60 prosent av kvinner i USA regnes som plus size og det fra og med størrelse 38. Jeg må fortelle media at kvinner ser ut som deg, henne eller meg. Kvinner er forskjellige, det må vi forstå i 2016. Og nå er det heller ikke bare én formfull modell som lykkes i bransjen. Det er flere, bare følg med.


DETTE ER ASHLEY GRAHAM

Født: 1988, USA
Yrke: Modell
Høyde: 1,75
Byrå: IMG Models
Sivilstatus: Gift
Bor: Brooklyn, New York
Nett: www.ashleygraham.com

 

NYE IDEALER KAN GI BEDRE KROPPSBILDE

 

Medienes og motebladenes fremstilling av kvinner gjør at særlig kvinner får dårligere kroppsbilde, viser de fleste internasjonale studier, dette ifølge en artikkel i tidsskriftet Media Psychology. Andre undersøkelser viser at kun 3- 5 prosent av kvinner passer inn i det vestlige tynne idealet. Store modeller kan bidra til å skape en større variasjon av idealer, sier førsteamanuensis Ingela Lundin Kvalem, ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.

–I dag blir vi eksponert for enorme mengder bilder som vi kan sammenligne oss med og det påvirker oss og særlig unge mennesker og idealene er nesten umulig å nå. Store modeller og bloggere som ikke oppfyller det typiske idealet og som samtidig viser at man også kan se fine ut, er nyttig, sier Kvalem.

DETTE TILBYR MODELLBYRÅENE

IMG Models som representerer Ashley Graham har mange kjente modeller i sitt utvalg, blant annet Karlie Kloss og Gisele Bündchen. Men de har også flere større modeller. Milk Management i London, som gir vinneren av Top Model i Norge, en kontrakt på ett år, har en egen «avdeling» kalt Curve med over 80 modeller. Storm Models, som har hatt Kate Moss i sin stall, har bare én modell med hofter bredere enn 100 centimeter. Deres avanserte søk på hoftemål går bare til 113 centimeter. Ford Models, som har mange store modeller i sin portefølje, har lenge hatt en avdeling som tilbyr store modeller og har bygget karrierene til flere ettertraktede store modeller som Michelle Olson og ikke minst Emme, som ble regnet som en av de best betalte i bransjen på 1990-tallet.

Denne artikkelen ble skrevet og publisert i Henne. Dette magasinet ble lagt ned høsten, 2016. Les også min artikkel om Ashley Graham publisert i KK »»

 

Del saken ...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Tumblr

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *